| 
 Jak wybrać kurs? 
Główne kryteria wyboru to czas, termin, tryb, miejsce i cena. Bez względu na wybór szkolenia, jakość zawsze najwyższa. Efektywność wg nas jest największa na kursach weekendowych. 
Czas.  Jeżeli jesteś początkujący i o żeglarstwie nie wiesz nic lub prawie nic, to powinieneś wybrać dowolny z kursów, przy którym nie ma adnotacji „dla zaawansowanych”. Jeżeli zależy Ci na tym żeby kurs trwał jak najkrócej, a cena nie stanowi dla ciebie problemu, polecamy szkolenie indywidualne. 
Termin.  Działamy od kwietnia do listopada i praktycznie co 3 tygodnie rozpoczyna się regularny kurs. Na pewno znajdziesz coś dla siebie. jeżeli żaden termin regularny Ci nie pasuje, a cena nie stanowi dla ciebie problemu polecamy szkolenie indywidualne. 
Miejsce.  Polecamy szczególnie kursy w naszej bazie nad Zalewem Zegrzyńskim pod Warszawą. Okolica i klimaty całkowicie wakacyjne, 1/2 godziny drogi od stolicy. Dobry dojazd.  Miejsce atrakcyjne tak dla warszawiaków, ze względu na bliskość, jak i dla przyjezdnych z całej Polski i zagranicy, ze względu na wyjątkową możliwość połączenia żeglarskich klimatów wakacyjnych i warszawskich atrakcji kulturalnych.  Inne miejsca w Polsce to oferta głównie wakacyjna ale nie tylko … 
Tryb. Szkolenia na patenty mają różne formy terminowo/czasowe:  –weekendowe, –codzienne, –stacjonarne, mieszane, –indywidualne. Większość kursów regularnych trwa 12 dni. W przypadku kursów weekendowych jest to kolejne 6 weekendów. W przypadku kursów codziennych i stacjonarnych jest to kolejne 12 dni. Na szkoleniach indywidualnych czas i termin szkolenia dostosowujemy do twoich potrzeb i możliwości. Forma stacjonarna różni się od codziennej tym, że przybiera formę zgrupowania (obozu), na którym większość uczestników korzysta z noclegu i wyżywienia, a uczestnicy podlegają programowi i opiece 24 godzinnej. 
Cena. Koszt szkolenia na kursie regularnym w Akademii Żeglarskiej jest najnizszy dla kursów codziennych a potem weekendowych gdyz dotyczą samego szkolenia. Koszt imprezy wzrasta o koszty noclegu i wyżywienia na kursach stacjonarnych.  Koszt szkolenia indywidualnego jest najwyższy i zależy od ilości osób szkolonych. W tej wersji jednak szkolenie jest bardzo intensywne i można je skrócić do minimum. Cena nigdy nie wpływa na jakość szkolenia. 
Uwaga: Kończąc kurs na żeglarza jachtowego w Akademii Żeglarskiej możesz za dodatkową, ulgową opłatą zdobyć patent sternika motorowodnego rozszerzający twoje uprawnienia wodniackie do prowadzenia jachtów motorowych. 
Niezależnie od kursów na patenty prowadzimy szkolenia uzupełniające, z którymi warto się zawczasu zapoznać. 
Poniżej oficjalny program szkolenia zatwierdzony i wymagany na stopień żeglarza jchtowego.
  
  
2. SZKOLENIE NA STOPIEŃ ŻEGLARZA JACHTOWEGO
  
PROGRAM SZKOLENIA 
  
  Osoba odbywająca szkolenie na stopień żeglarza jachtowego powinna 
   opanować wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie: 
  
2.1. Wiedza teoretyczna: 
 
  1. Przepisy 
   
–  wybrane przepisy żeglugowe obowiązujące 
  na śródlądowych drogach wodnych odnoszące się do żeglugi jachtowej: 
– prawo drogi,   
– sygnały wzrokowe i dźwiękowe, 
 
  – sygnały wzywania pomocy, 
 
  – znaki żeglugowe, 
 
  – wypadki i awarie – 
  zasady postępowania,  
 
  – elementarne wiadomości o przepisach obowiązujących na  wodach morskich, przepisy portowe, 
 
  – etykieta jachtowa ? zasady zachowania się na jachcie i obyczaje  żeglarskie. 
- Budowa i obsługa jachtu
 
 
–  nazewnictwo podstawowych części składowych jachtu śródlądowego, 
–  zasady bezpiecznego posługiwania się instalacjami jachtowymi, 
–  zasady eksploatacji jachtowego silnika przyczepnego. 
- Teoria żeglowania
 
 
 
  – 
  wiatr rzeczywisty i pozorny, 
–  kursy jachtu względem wiatru, 
–  siły działające na jacht, 
–  zawietrzność i nawietrzność, 
–  współpraca żagli, 
–  działanie steru,. 
–  stateczność 
  jachtu. 
  
- Locja
 
 
 
  – 
  oznakowanie śródlądowego szlaku żeglugowego, 
 
  – 
  żegluga na rzece, 
 
  – 
  elementarne informacje o budowlach hydrotechnicznych ? śluza, jaz, 
 
  – 
  elementarne wiadomości o: 
– oznakowaniu nawigacyjnym wód morskich (system IALA), 
– księgach locji, 
– spisach świateł i sygnałów nawigacyjnych, 
 
    – mapach morskich. 
  
- Ratownictwo
 
 
–  środki bezpieczeństwa i sposoby posługiwania się nimi, 
–  zasady zachowania się po wywrotce jachtu, 
–  wiadomości o ratownictwie na wodach śródlądowych, 
–  podstawowe informacje o ratownictwie na wodach morskich: 
– 
  Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (SAR),  
– 
  ratownictwo brzegowe,  
 
  – Morskie Ratownicze Centrum Koordynacyjne, 
–  podstawy pomocy przedmedycznej w najczęściej występujących obrażeniach na jachcie w czasie rejsów, 
 
  – żegluga w niebezpiecznych warunkach. 
- Teoria manewrowania
 
 
–  zasady wykonywania manewrów żeglarskich, 
–  umiejętność planowania i wyboru drogi jachtu (halsowanie). 
  
- Meteorologia
 
 
–  podstawowe wiadomości o wiatrach – znajomość skali Beauforte?a, 
–  podstawowa znajomość 
  wybranych zjawisk meteorologicznych, 
–  niebezpieczne dla żeglarzy zjawiska meteorologiczne i ich oznaki, 
–  znajomość meteorologii w zakresie rozumienia komunikatów meteorologicznych w mediach,. 
–  podstawowa umiejętność uzyskiwania prognoz pogody. 
  
- Podstawowe zasady ochrony wodnego      środowiska naturalnego
 
 
  
2.2. Umiejętności praktyczne: 
  
 
  1.Eksploatacja jachtu śródlądowego 
–  taklowanie jachtu, klar jachtu, 
–  obsługa żagli, osprzętu i podstawowych urządzeń na jachcie, 
–  zasady cumowania jachtu, 
–  umiejętność wiosłowania, 
–  obsługa silnika zaburtowego, 
–  umiejętność sprawdzenia stanu technicznego jachtu żaglowego. 
  
- Prace bosmańskie
 
 
–  umiejętność wiązania podstawowych węzłów żeglarskich, 
–  podstawowe naprawy 
  jachtu i osprzętu. 
  
- Umiejętność wykonania      następujących manewrów jachtem typu slup o długości kadłuba większej niż 5,5m pod żaglami:
 
 
– manewry podstawowe: 
–  zwrot przez sztag, 
–  zwrot przez rufę, 
–  odejście od nabrzeża, 
–  dojście do nabrzeża, 
–  alarm ?człowiek za burtą?. 
– 
  manewry dodatkowe: 
–  stawanie w dryf, 
–  dojście do boi, 
–  odejście od boi, 
–  stawanie na kotwicy, 
– 
  zejście z kotwicy. 
  
- 
  Umiejętność wykonywanie następujących      manewrów jachtem żaglowym
  o      długości kadłuba większej niż 5,5m na silniku:  
 
– 
  manewry podstawowe: 
–  odejście od nabrzeża, 
–  dojście do nabrzeża, 
  
– 
  manewry dodatkowe: 
–  dojście do boi, 
–  odejście od boi, 
–  holowanie pojedynczego jachtu. 
  
5. Obrót lub przesunięcie jachtu przy pomoście, praca cumami. 
 |