Przejdź do treści
Strona główna » Szczegółowe dane jachtu OMEGA

Szczegółowe dane jachtu OMEGA

Jacht typu OMEGA
Typ jachtu:

Omega

 Opis:

Omega nie jest jachtem kajutowym. Długość tej żaglówki to 6,20m. Powieżchnia żagli wynosi około 15m2. Najpopularniejszy typ żaglówki w Polsce. Bardzo wygodna w turystyce ze względu na małe zanurzenie i obszerny kokpit. Bezpieczna i bardzo trudna do wywrócenia, ale także trudna do postawienia (nie licząc wersji regatowej którą jest łatwo wywrócić i łatwo postawić). W zasadzie przeznaczona to żeglugi śródlądowej, rzadko spotykana na morzu. Na kadłubie Omegi były wykonywane jachty kabinowe np. Alfa, ale nie zdobyły popularności. W latach siedemdziesiątych na jeziorach mazurskich były organizowane nieformalne regaty dla uczestników obozów. Omegi pływały w nich z liczniejszymi załogami, często z całym dobytkiem obozowym na pokładzie, a metą było np. przejście pod mostem po położeniu masztu. Obecnie regatowe Omegi są wyposażone w trapez do balastowania, spinaker, liczne regulacje żagli. Oprócz Mistrzostw Polski są rozgrywane regaty z cyklu Pucharu Polski oraz liczne zawody mniejszej rangi. Pierwsze Omegi powstały w Warszawie w czasie okupacji w roku 1942 – wzorowane na niemieckich łodziach typu H.


Dokładniejsza historia Omegi zaczyna się już za czasów okupowanej Warszawy. Łódź ta została stworzona do szkolenia żeglarskiego w ramach Armii Krajowej oraz realizacji transportu towarów i żołnierzy przez Wisłę. Po wojnie konstrukcją zainteresowały się władze państwowe. Bardzo szybko przechwyciły produkcję, a Omega okazała się naprawdę ogromnym sukcesem sprzedażowym. Żaglówki tego typu wykorzystywane były przede wszystkim w celach szkoleniowych. Z pewnością większość z was uczestniczyła w obozach żeglarskich i zdobywała patenty właśnie na Omedze.

Ważną kartę w historii tej łodzi bez wątpienia stanowią zawody sportowe. Pierwsze Mistrzostwa Polski w klasie Omega zorganizowane zostały w roku 1951. Poza tym grafik imprez obfituje w ogromną liczbę regat oficjalnych i nieoficjalnych. W związku z tym żaglówki te mają okazję pokazać swoje możliwości praktycznie na wszystkich akwenach wodnych naszego kraju.

Nie da się ukryć, że żaglówka typu Omega jest ważna dla nowożytnej historii naszego kraju. Za sytuację taką odpowiada chociażby fakt, że towarzyszy Polakom już od niemalże siedemdziesięciu lat. Jak dla tej łodzi kształtował się cały ten okres?

Początków konstrukcji można się doszukiwać już w rok po wybuchu II Wojny Światowej. Za pierwsze plany odpowiada konstruktor i żeglarz Juliusz Sieradzki. Wkrótce po rozpoczęciu prac powstał zespół, do którego oprócz Sieradzkiego weszli także Leon Jenesza, Zbigniew Szymański oraz Mieczysław Boczar. Ci stworzyli sobie pracownię, która umiejscowiona była w baraku obok mostu Poniatowskiego w Warszawie. Pierwszy model łodzi zawisł na powierzchni Wisły już w roku 1942. Od tamtego czasu Armia Krajowa wykorzystywała Omegę do szkolenia żeglarskiego. W roku 1944 odnaleziono jeszcze jedno zastosowane dla tej żaglówki. W czasie Powstania Warszawskiego stała się ona środkiem transportu dla żołnierzy oraz towarów.

Zaraz po wojnie Omega zwróciła uwagę władz państwowych. Te postanowiły przejąć jej produkcję, bowiem w taniej łódce upatrywały nadzieję na możliwość odbudowy polskiego żeglarstwa. Ogromną część rynku dla producentów stanowił przede wszystkim sektor szkoleniowy. Co więcej, Omega umożliwiła również powstanie turystyki rejsowej na dłuższych i krótszych dystansach oraz regat. Te ostatnie w roku 1951 przekształciły się w Mistrzostwa Polski. Niestety ich historia nie trwała długo, bowiem od lat 60-tych nastąpiła przerwa.

Jako że konstrukcja zaczęła się starzeć, w latach 70-tych postanowiono popracować nad danymi technicznymi. Ostatecznie w roku 1974 zamieniono kadłub drewniany na laminatowy. Mimo modyfikacji, Omedze nie wróżono długiego życia. Zapotrzebowanie na łódki znacznie spadło. Powrót popularności datowany jest dopiero na rok 1980. Wtedy miała miejsce Mazurska Operacja Żagiel. Zorganizowane w jej ramach regaty okazały się sukcesem, a impreza zaczęła pojawiać się cyklicznie. Już po kilku latach na jej podstawie odtworzono Mistrzostwa Polski w klasie Omega.

Żaglówki typu Omega produkuje się do dnia dzisiejszego w dwóch zakładach na terenie kraju. Jeden znajduje się w Ostródzie, a drugi w Bydgoszczy. Na razie nic nie wskazuje końca produkcji.

 

Aktualnie klasa Omega posiada ponad 65 letnią tradycję.
Z jachtu  typowo turystycznego i szkoleniowego stał się obecnie w pełni profesjonalną klasą regatową.

Specyfikacja techniczna:

powierzchnia żagli (m2) 15-18
długość (cm) 620
szerokość (cm) 180
max załogi 6
rodzaj miecza obrotowy
masa miecza (kg) 30
rodzaj silnika brak
moc silnika (KM)