Poniżej sporządziłem na podstawie zakresu nowych egzamin ów wytyczne szkoleniowe wg. których będziemy działali.
Jeżeli macie jakieś sugestie lub uwagi na temat nowego programu szkoleniowego piszcie posty na dole strony.
Materiał teoretyczny będziemy wykładali w następujących blokach tematycznych:
1. Zajęcia praktyczno-teoretyczne na jachtach z instruktorami ( w czasie zajęć na wodzie).
Poniżej sporządziłem na podstawie zakresu nowych egzamin ów wytyczne szkoleniowe wg. których będziemy działali.
Jeżeli macie jakieś sugestie lub uwagi na temat nowego programu szkoleniowego piszcie posty na dole strony.
Materiał teoretyczny będziemy wykładali w następujących blokach tematycznych:
1. Zajęcia praktyczno-teoretyczne na jachtach z instruktorami ( w czasie zajęć na wodzie).
– etykieta jachtowa (zasady zachowania się na jachcie i obyczaje na jachcie);
– zasady obsługi i eksploatacji urządzeń i instalacji jachtowych, a w tym:
a)przygotowanie jachtu do żeglugi: klarowanie, trymowanie, zabezpieczanie,refowanie.
b)przygotowanie jachtu do portowania: cumowanie, kotwiczenie.
– obsługa pomocniczego silnika jachtowego;
– nauka węzłów;
– praca na cumach, szpringach, i odbijaczach;
– pływanie na pagajach;*
2. Meteorologia + Ochrona wód przed zanieczyszczeniami
– skala prędkości wiatru;
– zjawiska meteorologiczne i ich oznaki;
– komunikaty meteorologiczne.
3. Podstawy locji + Pomoce nawigacyjne.
– znaki żeglugowe i oznakowanie dróg wodnych
– mapy i przewodniki;
– drogi wodne i budowle hydrotechniczne.
4. Ratownictwo wodne.
a) podstawowe informacje o morskich służbach ratowniczych,
b) wyposażenie jachtu w środki bezpieczeństwa i posługiwanie się nimi,
c) działania w przypadku wywrotki jachtu, awarii lub wypadku,
d) ratowanie człowieka za burtą,
e) udzielanie pierwszej pomocy,
f) hipotermia oraz pierwsza pomoc w przypadku hipotermii,
g) sztrandowanie;
5. Elementy teorii żeglowania.
a) kursy jachtu względem wiatru,
b) wiatr rzeczywisty i pozorny,
c) praca żagli oraz działanie steru,
d) siły działające na jacht,
e) stateczność jachtu,
f) żegluga w trudnych warunkach pogodowych;
6.Przepisy prawa drogi na morskich i śródlądowych drogach wodnych.
7. Teoria manewrowania jachtem na silniku i pod żaglami.
Dla osób chętnych do zdawania jednocześnie egzaminu na sternika motorowodnego dodatkowo potrzebny będzie wykład z:
8. Budowa, eksploatacja i manewrowanie jachtem motorowym
a) Podstawy budowy jachtów motorowych
b)Silniki i układy napędowe, w tym:
– budowa silników;
– obsługa i konserwacja silników;
– zasady rozruchu i zatrzymania pracy silników;
– podstawowe wiadomości o pędnikach jachtów motorowych;
c) zasady prowadzenia skuterów wodnych.
Wykłady od 2-7 powinny być tak opracowane żeby każdy z nich nie trwał dłużnej niż 90 min.
Dysponujemy salą przystosowaną do pokazów multimedialnych więc można opracować wykłady w postaci prezentacji.
Zagadnienia z bloku nr 1. powinny być wyłożone w trakcie zajęć z manewrowania lub w przerwach miedzy nimi odpowiednio do warunków atmosferycznych. Każdy instruktor na swoim jachcie.
Zwróćcie uwagę ze zakres programu uległ zmianom. Wiele zagadnień wypadło z egzaminu. W szczególności te które nie maja bezpośredniego wpływu na bezpieczeństwo i praktykę codzienną. Dlatego proszę o przygotowanie swoich konspektów od nowa i przeanalizowanie jakie tematy zostały wycięte, a jakie przybyły. W założeniu nominalnym nie mamy bowiem czasu na rozwlekanie wykładów ponad niezbędne wymagania egzaminacyjne.
Wykłady prowadzone przez wielu z nas dotychczas pozostawiały, w moim odczuciu, wiele do życzenia. W tym wydaniu oczekuje od Was wykładów merytorycznych, pozbawionych autolansu, popisywania się wiedzą własną, nie koniecznie mieszczącą się w programie, przedłużania czasu zajęć ponad miarę i mówienia nie na temat.
Wykład powinien być przemyślany, zwięzły, wyłożony samodzielnie (bez pomocy książki). Warto mieć przygotowane przykłady praktyczne, ciekawe zastosowania, mądre pomoce dydaktyczne. Trochę własnego doświadczenia, swady w prezentacji , deko humoru, nawiązanie kontaktu z grupą. Włączenie elementów dyskusji i aktywności sali dopełni reszty.
Doskonalić sie warto przez całe życie. Każdemu z nas wyjdzie to na dobre.
Czasy się zmieniają. Potrzeby się zmieniają, a co za tym idzie zmieniają się warunki działania i jedyne co można zrobić to wyjść im na przeciw.
Musimy przyzwyczaić się i nauczyć działać w małych ilościach wacht i być bardziej samodzielnym.
To co było już minęło!!! Se ne wrati… Dlatego, nie widzę miejsca dla osób, które potrzebują opiekuna lub traktują zawód instruktora wyłącznie jak wakacje na świeżym powietrzu i fakt, że mają z kim porozmawiać w czasie pracy.
Dlatego proszę żeby każdy przygotował sobie dwa „ulubione” wykłady, które jest w stanie wyłożyć o każdej porze dnia i nocy, z marszu oraz zapoznał się z reszta tematyki i posiadł gotowości do poprowadzenia każdego wykładu w razie potrzeby, na życzenie KWŻ-ta. Brak elastyczności w dzisiejszym świecie zdecydowanie zmniejsza zdolność przetrwania …