SYSTEM SZKOLENIA POLSKIEGO ZWIĄZKU ŻEGLARSKIEGO NA STOPNIE ŻEGLARSKIE Na podstawie art.53a ust.3 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (tj.Dz.U z 2001r. nr 81 poz.889 z późniejszymi zmianami), Polski Związek Żeglarski przyjął system szkolenia i egzaminowania na kolejne stopnie żeglarskie. System uwzględnia zapisy w sprawie szkolenia, egzaminowania i wydawania patentów zawarte w rozporządzeniu Ministra Sportu z dnia 9 czerwca 2006 r. w sprawie uprawiania żeglarstwa.( Dz.U. nr 105 poz. 712).
SZKOLENIE NA STOPIEŃ ŻEGLARZA JACHTOWEGO- PROGRAM SZKOLENIA Osoba odbywająca szkolenie na stopień żeglarza jachtowego powinna opanować wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie: A)Wiedza teoretyczna: 1. Przepisy – wybrane przepisy żeglugowe obowiązujące na śródlądowych drogach wodnych odnoszące się do żeglugi jachtowej: – prawo drogi, – sygnały wzrokowe i dźwiękowe, – sygnały wzywania pomocy, – znaki żeglugowe, – wypadki i awarie, – zasady postępowania, – elementarne wiadomości o przepisach obowiązujących na wodach morskich, przepisy portowe, – etykieta jachtowa – zasady zachowania się na jachcie i obyczaje żeglarskie.
2. Budowa i obsługa jachtu: – nazewnictwo podstawowych części składowych jachtu śródlądowego, – zasady bezpiecznego posługiwania się instalacjami jachtowymi, – zasady eksploatacji jachtowego silnika przyczepnego.
3. Teoria żeglowania: – wiatr rzeczywisty i pozorny, – kursy jachtu względem wiatru, – siły działające na jacht, – zawietrzność i nawietrzność, – współpraca żagli, – działanie steru, – stateczność jachtu.
4. Locja: – oznakowanie śródlądowego szlaku żeglugowego, – żegluga na rzece, – elementarne informacje o budowlach hydrotechnicznych – śluza, jaz, – elementarne wiadomości o: – oznakowaniu nawigacyjnym wód morskich (system IALA), – księgach locji, – spisach świateł i sygnałów nawigacyjnych, – mapach morskich.
5. Ratownictwo: – środki bezpieczeństwa i sposoby posługiwania się nimi, – zasady zachowania się po wywrotce jachtu, – wiadomości o ratownictwie na wodach śródlądowych, – podstawowe informacje o ratownictwie na wodach morskich: – Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (SAR), – ratownictwo brzegowe, – Morskie Ratownicze Centrum Koordynacyjne, – podstawy pomocy przedmedycznej w najczęściej występujących obrażeniach na jachcie w czasie rejsów, – żegluga w niebezpiecznych warunkach.
6. Teoria manewrowania: – zasady wykonywania manewrów żeglarskich,
– umiejętność planowania i wyboru drogi jachtu (halsowanie).
7. Meteorologia: – podstawowe wiadomości o wiatrach – znajomość skali Beauforte’a, – podstawowa znajomość wybranych zjawisk meteorologicznych, – niebezpieczne dla żeglarzy zjawiska meteorologiczne i ich oznaki, – znajomość meteorologii w zakresie rozumienia komunikatów meteorologicznych w mediach,. – podstawowa umiejętność uzyskiwania prognoz pogody.
8. Podstawowe zasady ochrony wodnego środowiska naturalnego
B) Umiejętności praktyczne: 1.Eksploatacja jachtu śródlądowego – taklowanie jachtu, klar jachtu, – obsługa żagli, osprzętu i podstawowych urządzeń na jachcie, – zasady cumowania jachtu, – umiejętność wiosłowania, – obsługa silnika zaburtowego, – umiejętność sprawdzenia stanu technicznego jachtu żaglowego.
2. Prace bosmańskie – umiejętność wiązania podstawowych węzłów żeglarskich, – podstawowe naprawy jachtu i osprzętu. 3. Umiejętność wykonania następujących manewrów jachtem typu slup o długości kadłuba większej niż 5,5m pod żaglami: – manewry podstawowe: – zwrot przez sztag, – zwrot przez rufę, – odejście od nabrzeża, – dojście do nabrzeża, – alarm „człowiek za burtą”. – manewry dodatkowe: – stawanie w dryf, – dojście do boi, – odejście od boi, – stawanie na kotwicy, – zejście z kotwicy. 4. Umiejętność wykonywanie następujących manewrów jachtem żaglowym o długości kadłuba większej niż 5,5m na silniku: – manewry podstawowe: – odejście od nabrzeża, – dojście do nabrzeża, – manewry dodatkowe: – dojście do boi, – odejście od boi, – holowanie pojedynczego jachtu.
5. Obrót lub przesunięcie jachtu przy pomoście, praca cumami.
C). Zalecenia: 1. Wskazane jest aby szkolenie praktyczne manewrów pod żaglami odbywało się w etapie początkowym na jachtach otwartopokładowych typu slup, a w etapie zaawansowanym na jachtach kabinowych typu slup. 2. Mając na uwadze program szkolenia zaleca się następujący zakres czasowy szkolenia – wiedza teoretyczna – 20 godz. – umiejętności praktyczne – 80 godz.
|