Jak wybrać kurs?
Główne kryteria wyboru to czas, termin, tryb, miejsce i cena. Bez względu na wybór szkolenia, jakość zawsze najwyższa. Efektywność wg nas jest największa na kursach weekendowych.
Czas. Jeżeli jesteś początkujący i o żeglarstwie nie wiesz nic lub prawie nic, to powinieneś wybrać dowolny z kursów, przy którym nie ma adnotacji „dla zaawansowanych”. Jeżeli zależy Ci na tym żeby kurs trwał jak najkrócej, a cena nie stanowi dla ciebie problemu, polecamy szkolenie indywidualne.
Termin. Działamy od kwietnia do listopada i praktycznie co 3 tygodnie rozpoczyna się regularny kurs. Na pewno znajdziesz coś dla siebie. jeżeli żaden termin regularny Ci nie pasuje, a cena nie stanowi dla ciebie problemu polecamy szkolenie indywidualne.
Miejsce. Polecamy szczególnie kursy w naszej bazie nad Zalewem Zegrzyńskim pod Warszawą. Okolica i klimaty całkowicie wakacyjne, 1/2 godziny drogi od stolicy. Dobry dojazd. Miejsce atrakcyjne tak dla warszawiaków, ze względu na bliskość, jak i dla przyjezdnych z całej Polski i zagranicy, ze względu na wyjątkową możliwość połączenia żeglarskich klimatów wakacyjnych i warszawskich atrakcji kulturalnych. Inne miejsca w Polsce to oferta głównie wakacyjna ale nie tylko …
Tryb. Szkolenia na patenty mają różne formy terminowo/czasowe: –weekendowe, –codzienne, –stacjonarne, mieszane, –indywidualne. Większość kursów regularnych trwa 12 dni. W przypadku kursów weekendowych jest to kolejne 6 weekendów. W przypadku kursów codziennych i stacjonarnych jest to kolejne 12 dni. Na szkoleniach indywidualnych czas i termin szkolenia dostosowujemy do twoich potrzeb i możliwości. Forma stacjonarna różni się od codziennej tym, że przybiera formę zgrupowania (obozu), na którym większość uczestników korzysta z noclegu i wyżywienia, a uczestnicy podlegają programowi i opiece 24 godzinnej.
Cena. Koszt szkolenia na kursie regularnym w Akademii Żeglarskiej jest najnizszy dla kursów codziennych a potem weekendowych gdyz dotyczą samego szkolenia. Koszt imprezy wzrasta o koszty noclegu i wyżywienia na kursach stacjonarnych. Koszt szkolenia indywidualnego jest najwyższy i zależy od ilości osób szkolonych. W tej wersji jednak szkolenie jest bardzo intensywne i można je skrócić do minimum. Cena nigdy nie wpływa na jakość szkolenia.
Uwaga: Kończąc kurs na żeglarza jachtowego w Akademii Żeglarskiej możesz za dodatkową, ulgową opłatą zdobyć patent sternika motorowodnego rozszerzający twoje uprawnienia wodniackie do prowadzenia jachtów motorowych.
Niezależnie od kursów na patenty prowadzimy szkolenia uzupełniające, z którymi warto się zawczasu zapoznać.
Poniżej oficjalny program szkolenia zatwierdzony i wymagany na stopień żeglarza jchtowego.
2. SZKOLENIE NA STOPIEŃ ŻEGLARZA JACHTOWEGO
PROGRAM SZKOLENIA
Osoba odbywająca szkolenie na stopień żeglarza jachtowego powinna
opanować wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie:
2.1. Wiedza teoretyczna:
1. Przepisy
– wybrane przepisy żeglugowe obowiązujące
na śródlądowych drogach wodnych odnoszące się do żeglugi jachtowej:
– prawo drogi,
– sygnały wzrokowe i dźwiękowe,
– sygnały wzywania pomocy,
– znaki żeglugowe,
– wypadki i awarie –
zasady postępowania,
– elementarne wiadomości o przepisach obowiązujących na wodach morskich, przepisy portowe,
– etykieta jachtowa ? zasady zachowania się na jachcie i obyczaje żeglarskie.
- Budowa i obsługa jachtu
– nazewnictwo podstawowych części składowych jachtu śródlądowego,
– zasady bezpiecznego posługiwania się instalacjami jachtowymi,
– zasady eksploatacji jachtowego silnika przyczepnego.
- Teoria żeglowania
–
wiatr rzeczywisty i pozorny,
– kursy jachtu względem wiatru,
– siły działające na jacht,
– zawietrzność i nawietrzność,
– współpraca żagli,
– działanie steru,.
– stateczność
jachtu.
- Locja
–
oznakowanie śródlądowego szlaku żeglugowego,
–
żegluga na rzece,
–
elementarne informacje o budowlach hydrotechnicznych ? śluza, jaz,
–
elementarne wiadomości o:
– oznakowaniu nawigacyjnym wód morskich (system IALA),
– księgach locji,
– spisach świateł i sygnałów nawigacyjnych,
– mapach morskich.
- Ratownictwo
– środki bezpieczeństwa i sposoby posługiwania się nimi,
– zasady zachowania się po wywrotce jachtu,
– wiadomości o ratownictwie na wodach śródlądowych,
– podstawowe informacje o ratownictwie na wodach morskich:
–
Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (SAR),
–
ratownictwo brzegowe,
– Morskie Ratownicze Centrum Koordynacyjne,
– podstawy pomocy przedmedycznej w najczęściej występujących obrażeniach na jachcie w czasie rejsów,
– żegluga w niebezpiecznych warunkach.
- Teoria manewrowania
– zasady wykonywania manewrów żeglarskich,
– umiejętność planowania i wyboru drogi jachtu (halsowanie).
- Meteorologia
– podstawowe wiadomości o wiatrach – znajomość skali Beauforte?a,
– podstawowa znajomość
wybranych zjawisk meteorologicznych,
– niebezpieczne dla żeglarzy zjawiska meteorologiczne i ich oznaki,
– znajomość meteorologii w zakresie rozumienia komunikatów meteorologicznych w mediach,.
– podstawowa umiejętność uzyskiwania prognoz pogody.
- Podstawowe zasady ochrony wodnego środowiska naturalnego
2.2. Umiejętności praktyczne:
1.Eksploatacja jachtu śródlądowego
– taklowanie jachtu, klar jachtu,
– obsługa żagli, osprzętu i podstawowych urządzeń na jachcie,
– zasady cumowania jachtu,
– umiejętność wiosłowania,
– obsługa silnika zaburtowego,
– umiejętność sprawdzenia stanu technicznego jachtu żaglowego.
- Prace bosmańskie
– umiejętność wiązania podstawowych węzłów żeglarskich,
– podstawowe naprawy
jachtu i osprzętu.
- Umiejętność wykonania następujących manewrów jachtem typu slup o długości kadłuba większej niż 5,5m pod żaglami:
– manewry podstawowe:
– zwrot przez sztag,
– zwrot przez rufę,
– odejście od nabrzeża,
– dojście do nabrzeża,
– alarm ?człowiek za burtą?.
–
manewry dodatkowe:
– stawanie w dryf,
– dojście do boi,
– odejście od boi,
– stawanie na kotwicy,
–
zejście z kotwicy.
-
Umiejętność wykonywanie następujących manewrów jachtem żaglowym
o długości kadłuba większej niż 5,5m na silniku:
–
manewry podstawowe:
– odejście od nabrzeża,
– dojście do nabrzeża,
–
manewry dodatkowe:
– dojście do boi,
– odejście od boi,
– holowanie pojedynczego jachtu.
5. Obrót lub przesunięcie jachtu przy pomoście, praca cumami.
|